onsdag 30 mars 2016

Stone Cold - syfte, planering och lite tips.

Vi läser boken Stone Cold nu på engelskan. Här är din WORKPLAN

Tänkte förtydliga lite hur du bäst kan arbeta med boken och berätta lite om vad som bedöms.

Uppgifter jag kommer att bedöma finns i planeringen och är som följer:

Tasks:

  • Read and finish the book - kort sagt LÄS boken!
  • Learn vocabulary from the book - se tips längre ner i inlägget.
  • Answer questions based on the content of the story - Read Diary.
  • Take active part in the discussions about the text - På lektionerna.
  • Write a final reflection based on the book = Final Thoughts

Boken utspelar sig i Storbritannien. Det är viktigt för kontext och sammanhang att veta. Sedan är den skriven för ett tag sedan - boken kom ut 1993.

Tips för att öka läsförståelsen:

Läs ordentligt! Läs högt hemma, lek med ord/språk! När du läser på engelska behövs en del strategier:

Viktigt att tänka på är att det gäller att ha ett grepp om berättelsen och personerna. Det handlar om att förstå "the Gist" = det viktigaste. Detta tar vi upp på lektionerna. Samtidigt kan du efter din egen nivå analysera och tänka på texten precis på DIN nivå.

Läs om - har du för att du inte riktigt greppat språket så måste du backa och läsa om.
- Vad har hänt? 
- Vem handlar det om i detta kapitel? 
- Behöver jag fråga någonting?

Tänk på: Kapitlen som heter Daily Routine Orders och när det handlar om Link och hans vardag.

Vocabulary:

Ha ett papper bredvid när du läser - har samma ord dykt upp flera gånger på kort tid och du inte förstår ordet = dags att skriva ner och slå upp ordet!

OBS! I den här boken förekommer en hel del slangord. De orden kan vara svåra att slå upp, de kan du skriva ner. En del av dessa ord ska egentligen inte förekomma i formella texter.

T.ex: Blighters, scruffy, muck up, top myself, Whinos.

Du arbetar med detta efter den nivå du vill, slår upp ord för att DU har behov. På lektionerna kommer jag visa hur det kan gå till.

Happy Reading
Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar