söndag 24 januari 2016

Citat - vad är det?

Citat är ett utmärkt sätt att gå djupare in i texten och verkligen uppmärksamma språket. Det är som en dialog du kan ha med texten.

Citat - läsförståelsedialog.


Syfte: Visa läsförståelse, hitta sätt att ha en egen dialog med texten.
Få en struktur och bli förberedd på att diskutera texten med andra sedan.


Kursplanen då?
Centralt innehåll:

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
Hur gör jag?

1) Du kan endast ta citat från det du läst.
2) Du måste bläddra i boken.
3) Citatet kan handla om:
- Händelser du minns, hur bidrog det till läsningen?
- Personer
- Frågetecken -  varför gjorde personen så när…

4) skriv alltid av exakt det som står i boken.
5) Ange alltid sidnummer!
6) Skriv en motivering till ditt citat och kanske vilka frågor/känslor det väcker.

Exempel:
“Jamen är du helt jävla dum i huvudet?! Det är väl klart att det inte var med flit!”
(sid 20 "Här ligger jag och blöder")

Maja blir arg på sin pappa för att han ställer frågan. Jag förstår henne faktiskt, troligen hade jag svarat likadant. Jag undrar varför pappan ställer frågan. Har det hänt något innan detta? Är han bara orolig och försöker få henne att berätta hur hon mår? Han verkar vilja vara snäll mot Maja.

Påminner om den här favoriten också!

Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar