söndag 9 november 2014

Nytt arbetsområde och ny pedagogisk planering!

Hej!

Nu är det dags för sista basperioden för denna termin och vi kommer att arbeta med detta område vecka 46-50. Vi ska jobba mycket med texter, bearbetning och att ge kommentarer som förbättrar texterna. texttypen jag har valt är argumenterade text - debattartikel och insändare är två vanliga exempel.

Inspiration och grund till allt detta blir - en bok! Denna gång har jag valt två titlar och en reserv.

Du har en pedagogisk planering delat med dig - här är några viktiga saker att komma i håg från planeringen. Här några godbitar:

Bedömning:
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du:
- Läst en skönlitterär bok och analyserat textens tema och budskap.
- Formulerat egna åsikter och tankar utifrån boken.
- Skrivit reflekterande, kortare skrivuppgifter och en debattartikel/insändare och visat anpassning av ditt språk till textens typiska uppbyggnad.
- Deltagit i och lett samtal och bemött argument, ställt frågor och kunnat sammanfatta samtalets huvuddrag.

Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna:
- Vi arbetar med olika läsuppdrag t som utgångspunkt för reflektioner.
- Gå igenom, sedan skriva,  argumenterande text, debattartikel och insändare.
- Visa på hur författare kan påverka innehåll och språk i böckerna de skrivit.
- Öva på att ge och ta emot respons muntligt och skriftligt.


Uppgifter = kompisar och lärares bedömningsunderlag
- Läst ut boken
- Skrivit 4 läsuppdrag och delat med de jag behöver
- Jag har skrivit en debattartikel eller insändare.
- Jag har skrivit respons i googledokument minst 2 gånger till en kompis

Lycka till!
Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar